Samen een project starten?
-- particles
  • Instagram Shopping

    Instagram Shopping is sinds april 2018 in Nederland beschikbaar. Met Instagram Shopping kan je veel potentiële klanten bereiken. Zorg ervoor dat je producten eenvoudig te ontdekken zijn en dat je gebruik maakt van de kracht van foto’s en video’s. Bijna de helft van de ondervraagde mensen maakt wekelijks gebruik van Instagram Shopping. Maar wat moet je echt niet doen op Instagram Shopping als je wel wilt verkopen? Dat lees je hier!

    Instagram Shopping kan een groot voordeel opleveren voor je webshop, maar je moet wel weten wat je beter niet kan doen of hoe je dit kan vermijden. In deze blog vertellen we je de 10 meest gemaakte fouten.

  • 10 meest gemaakte fouten in Instagram Shopping

    Fout 1 is het kopen van likes en volgers.

    Wanneer je likes en volgers koopt krijg je veel likes en volgers van lage kwaliteit. Je volgers en likes zijn dan wel hoog, maar de betrokkenheid is erg laag. Een lage betrokkenheid leidt tot Instagram die je berichten aan minder mensen laat zien en dit zal je kansen verkleinen om op de verkenningspagina te verschijnen. Je kan dus beter minder volgers en likes hebben met een hoge betrokkenheid. 

    Fout 2 is instabiele branding en inconsistente beelden.

    Je Instagram-account is eigenlijk een spiegel van je merk en het is belangrijke dat de winkelpromotie, website en social media een consistente draad hebben. Houd alles in dezelfde visuele stijl en toon, anders kan er verwarring ontstaan bij je publiek.

    Fout 3 is het gebruiken van slechte kwaliteit afbeeldingen.

    Instagram is een visueel medium en daarom is het belangrijk dat je goede kwaliteit foto’s gebruikt. Door slechte kwaliteit foto’s te gebruiken kan een potentiële klant denken dat uw bedrijf minder betrouwbaar is of dat het product van lagere kwaliteit is. Dit wil je natuurlijk voorkomen. 

    Fout 4 is het te veel of juist te weinig posten op Instagram.

    Als je te veel post op Instagram kan je overkomen als wanhopig of vervelend, maar als je te weinig plaatst dan kom je misschien wel helemaal niet op feeds van potentiële klanten terecht. Probeer een balans te vinden tussen deze twee, dit is voor iedereen anders.

    Fout 5 is het negeren van de Analytics en geen strategisch plan hebben.

    De Analytics zijn heel belangrijk, kijk naar dagelijkse trends en gebruik deze informatie voor je content. Kijk ook welke posts minder goed lopen en waarom dit zo is. Deze info kan je dan ook weer gebruiken voor het maken van een nieuwe post.

    Fout 6 is té veel hashtags gebruiken.

    Het beste is om circa 5 hashtags te gebruiken, anders kan het onoverzichtelijk en spammerig overkomen. Kies sowieso 1 hashtag voor jouw merk, zo kan je een hashtag opbouwen bijvoorbeeld #webelephant. Maak ook gebruik van trending hashtags en ander hashtags die passen bij de post. Wil je toch meer dan 5 hashtags toevoegen? Plaats de rest dan als comment onder je post. 

    Fout 7 is geen gebruik maken van Instagram Stories.

    Met een Instagram Story blijf je in contact met je volgers. De Instagram Stories gaan 24 uur mee en zijn een geweldige manier om in het bewustzijn van je volgers te zijn. Gebruik deze dus goed.

    Fout 8 is geen interactie hebben met je volgers.

    Een gebruiker negeren die een probleem of vraag heeft is niet de manier. Probeer antwoord te geven op de vraag of op het probleem en probeer een positieve ervaring te creëren. Geef je klant een goed gevoel en los problemen snel op. Ook het reageren op positieve comments is goed voor je Instagram imago, reageer snel met een emoij of met een comment. Betrokkenheid is dus erg belangrijk.

    Fout 9 is het niet optimaliseren van je Instagram-bio.

    Met je Instagram-bio moet in een blik duidelijk zijn waar je merk over gaat. Maak gebruik van de tekstregel, tekst, een link en je locatie. TIP! Als je een Instagram Business-account hebt kan je een call-to-action knop toevoegen aan de bovenkant van je profiel.

    Fout 10, de laatste fout alweer is het niet aanmoedigen van sociaal bewijs.

    Zorg dat je klant reviews hebt en door gebruikers gegenereerde inhoud. Ga reviews vragen aan klanten die je product al wel eens hebben gekocht en vraag of ze misschien een Instagram post of storie willen maken met je product. Potentiële klanten zullen je eerder vertrouwen wanneer ze zien dat je al meerdere goede reviews hebt gekregen.

    Nu weet je wat je wel en niet moet doen om te kunnen verkopen via Instagram Shopping! Maak jouw Instagram Shopping een succes en vermijd de meest gemaakte fouten. Succes!

  • Contact