UTM Codes uitgelegd
Hoe creëer je UTM tracking URLs en waarom?
UTM of Urchin Tracking Module codes zijn stukjes tekst die aan het einde van je URL’s worden toegevoegd. Deze UTM codes tracken waar je website verkeer vandaan komt. Hierdoor staan UTM codes ook bekend als tracking tags. De UTM codes kunnen specifiek vertellen van welk platform het verkeer komt en zelfs van welke campagne of post het websiteverkeer komt
Het is erg belangrijk om te weten hoe goed een campagne is geslaagd of misschien juist helemaal niet is geslaagd. UTM codes zijn hier de beste tool voor. Zo kan je zien of je misschien meer of minder in een bepaalde campagne moet investeren. Standaard analysetools geven inzichten in het verkeer op je website, maar bij lange na niet zo gedetailleerd als met de UTM codes. Het is dus de tool om succes te meten van je campagnes.
Een UTM code bestaat uit verschillende parameters. Elke parameter vertelt een stukje informatie over je code en wat hiermee gevolgd kan worden. Deze parameters zijn:
Het voordeel aan UTM tracking is dat je niet altijd alle parameters hoeft te gebruiken. Wel is het dat hoe meer parameters je gebruikt, hoe specifieker je kan zien waar al het websiteverkeer vandaan komt.
Een voorbeeld van een volledig ingevulde UTM tracking:
https://www.webelephant.com/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=zoekadvertentie&utm_id=123&utm_term=wat+is+een+utm+code&utm_content=utm+codes+uitgelegd
utm_source=google
utm_medium=cpc
utm_campaign=zoekadvertentie
utm_id=123
utm_term=wat+is+een+utm+code
utm_content=utm+codes+uitgelegd
Wanneer je deze url nu wordt bezocht, kunnen wij dit in Analytics heel goed zien. Wanneer je dus met echte campagnes werkt in bijvoorbeeld Instagram Story, dan is het aan te raden om UTM codes aan je links toe te voegen. Zo kun je precies zien hoeveel sessies er uit welke story zijn gekomen.
Nu weet je wat een UTM link is en waaruit het bestaat. Maar hoe maak je nu precies een UTM tracking URL. Met de Google Analytics Campaign URL builder heb je een tool waarmee dit gemakkelijk gaat. De verschillende parameters worden hierbij weergeven en kunnen gemakkelijk worden ingevuld. Vervolgens rolt de UTM tracking link eruit.
Hier zijn nog een paar laatste tips zodat je zelf aan de slag kan gaan met UTM tracking:
Nu ben jij klaar om zelf UTM tracking te gebruiken. Volg de stappen en maak gebruik van de de aangegeven tools. Zo kan jij jouw marketingcampagnes goed volgen.