Veel gemaakte fouten in websites
We maken allemaal gebruik van het internet, echter weten we zeker niet allemaal hoe dit nu allemaal in elkaar steekt en ook niet allemaal hoe we nou zorgen dat onze website helemaal tip top in elkaar zit en goed wordt gevonden. Na het maken van een goede investering in je website wil je natuurlijk dat dit wel wat oplevert! Helaas worden er toch fouten gemaakt die jouw doelen met de website in de weg zitten. Wij hebben voor jou de top 8 website fouten die gemakkelijk op te lossen zijn op een rijtje gezet. Ga met ons mee met alle learnings voor jouw website!
- 1. Lengte van je pagina titel
Je kent de benaming misschien wel: SEO, ook wel Search Engine Optimization. SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing en ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Als je paginatitel te lang is, zal Google deze afsnijden en is die niet meer volledig zichtbaar. Daarom is het belangrijk dat je pagina titel onder 70 karakters is zodat de lezer gemakkelijk inzicht krijgt waar de pagina over gaat en of hij of zij dus ook daadwerkelijk klikt. Hoe lost je dit dan op? Er zijn verschillende tools waar je gemakkelijk je website titel in plakt en feedback krijgt. Belangrijk is dat je echt de belangrijkste zaken in je paginatitel zet. - 2. Lange meta descriptions
Een meta description is de omschrijving van de inhoud van een pagina en zie je op Google onder de pagina titel. Je probeert in deze meta description uit te leggen waar de pagina over gaat om ze een bezoeker te trekken. Net zoals meta titels, worden meta descsriptions afgekapt door Google als ze te lang zijn. Daarom is het belangrijk dat je ze max 150 tekens maakt zodat de hele meta description te lezen is. - 3. Keyword ‘stuffing’
Je wil natuurlijk dat je met je zoekwoorden bezoekers naar een pagina leidt. Vaak proberen mensen dan ook veel zoekwoorden in hun pagina titel of website te stoppen. Hier zijn alleen twee nadelen aan: ten eerste is het onprettig voor de gebruiker om de website te lezen met ontzettend veel zoekwoorden en zal daarom afhaken. Daarnaast zal het voor jou als website-eigenaar niet veel opleveren als je met name zoekwoorden invoegt die door heel veel websites wordt gebruikt. Woorden zo algemeen als ‘kleding’ zullen je niet naar een hoge positie leiden op de zoekpagina’s. Hoe los je dit op? Maak een duidelijke lijst met alle relevantie zoekwoorden voor jouw bedrijf. Maak in deze lijst categorieën zodat je deze zoekwoorden kan gebruiken voor specifieke pagina’s, daarbij is het ook goed om na te denken over zoekwoorden waar jouw bezoekers ook op zouden kunnen zoeken. Deze zoekwoorden neem je ook op in de lijst. Wanneer je schrijft voor je website gebruik je deze lijst als leidraad. Voor het zoeken van zoekwoorden kan je terecht bij onder andere Google Search Console. - 4. Keyword kannibalisatie
Keyword kannibalisatie is wanneer twee of meer pagina’s hetzelfde keyword targeten. Door dit te doen gaan de pagina’s tegen elkaar concurreren op het zoekwoord. Hierdoor krijg je een lage click-through rate en wordt je pagina op lagere waarde geschat door de zoekmachine. Daarom is het belangrijk dat je dit niet doet! Elke pagina genereert een kans om bezoekers naar je website te lijden waardoor je moet zorgen dat de pagina’s uniek zijn door unieke zoekwoorden. Hoe los je dit op? Met verschillende tools waaronder Keylogs kan je makkelijk checken of je pagina’s onderling concurreren en kan je hier dus aanpassingen op maken. - 5. Geen alt teksten voor je afbeeldingen
Alt teksten zijn de titels die je geeft aan een afbeelding. De titel geeft aan in een samenvatting waar de afbeelding over gaat en wat er te zien is. Zoekmachines begrijpen niet wat afbeeldingen zijn maar ze zien wel de alt tag. Het is dus super belangrijk dat je de afbeeldingen op je website alt tags geeft omdat dit helpt bezoekers te trekken en deze bezoekers ook nog eens een goede ervaring te geven. Hoe lost je het op? Zorg dat al je afbeeldingen een duidelijke alt tag hebben waar je een korte omschrijving geeft en je zo specifiek mogelijk omschrijft, dit zorgt ervoor dat je ook op een afbeelding kan worden gevonden en daardoor bezoekers naar je website trekt. - 6. Te weinig of te veel tekst
Zoekmachines lezen altijd gehele pagina’s op zoek naar zoekwoorden waar iemand op zoekt. Met te weinig tekst op de pagina kan je niet goed gevonden worden, maar met te veel tekst begrijpt de zoekmachine ook niet meer goed waar de pagina over gaat. Zorg daarom dat je een goede balans vindt waarbij je ook niet té veel zoekwoorden toevoegt, dit zal zorgen voor punt 4. - 7. Geen analytics gebruiken
Je hebt wellicht je website perfect geoptimaliseerd met zoekwoorden, de juiste content en targeting, maar het is belangrijk dat je je website blijft tracken via analytics! Web analytics zorgen er voor dat je je website beter begrijp en hoe je bezoekers interacteren met je website. Hierdoor kan je bijvoorbeeld zien welke pagina’s het goed doen, waar de traffic vandaan komt, unieke pagina weergaves en hoe je bezoekers binnen komen. Door deze informatie kan je hierop nog meer optimalisatie doorvoeren en slimme business keuzes maken! Je kan via tools als Google Analytics gemakkelijk je website tracken. - 8. Langzame laadtijden op je website
Niemand vindt het fijn om te wachten op een website die langzaam laadt zeker niet als je gewend bent dat websites snel laden en reageren op je opdrachten. Als je een langzame website hebt, gaan bezoekers niet wachten op je website en zullen daardoor eerder naar een andere website gaan. Laadtijd kan afhankelijk zijn van de hosting, grote van de afbeeldingen, te veel redirects of onnodige plug-ins. Hoe los je dit op? Kijk naar je pagina snelheid via Google PageSpeed Insights. Hoe verbeter je dan je website snelheid?
- Goede hosting die zorgt voor hoge snelheid
- Kleinere afbeeldingen
- Embedded video’s in plaats van groot geüploade video’s
- Minder redirects
- Haal onnodige plug-ins weg