fbpx
  • Home
  • Social Media Trends 2022
Samen een project starten?
  • Wat zijn nou de Social Media Trends van 2022?

    Social media is een belangrijk onderdeel in onze communicatie en marketing naar klanten, maar ook een perfecte manier om uw eigen merk kenbaar online te maken. Dit jaar zijn er net als vorig jaar weer vele trends gaande op het gebied van Social Media, maar welke trends zijn interessant? En welke trends zijn er allemaal? We neme u graag mee in de wereld van Social Media. 

    De bekende TikTok Trend

    De eerste trend is een trend die we vorig jaar ook sterk terug zagen: TikTok. TikTok is een bekend platform waar veel gebruikers kleine video’s plaatsen. Deze video’s hebben allemaal een andere invulling en zijn perfect voor snelle communicatie, daarnaast heeft TikTok ook de bekende “For You” pagina waar gebruikers gemakkelijk nieuwe video’s kunnen tegen komen. Steeds meer bedrijven nemen het besluit om ook als bedrijf op TikTok gaan en voor sommige werpt dit de vruchten af, zo zijn wij als Webelephant ook op TikTok te vinden. 

    Klantloyaliteit via Social Media

    Een tweede trend is dat marketeers via Social Media nog meer nieuwe klanten willen bereiken door het vergroten van bijvoorbeeld merk bewustzijn. Social Media-kanalen worden actiever ingezet en maken meer gebruik van de doelgroep door bijvoorbeeld input te vragen vanuit de klanten waardoor grotere klantloyaliteit ontstaat. Het jaar 2022 wordt het jaar waar u actief gaat worden op Social Media! 

    Instagram & Twitter

    De derde trend is dat bedrijven in de B2B-markt ook actiever zullen investeren in Instagram en Twitter met als doel daar nog meer mensen te bereiken. Het doel van de bedrijven is om een hogere ROI te krijgen door je doelgroep te geven wat ze willen. Wat betekent dit voor u? Dat ook bedrijven nog veel actiever worden op de Social Media-kanalen en ook via die weg klanten proberen te bereiken. 

    Gepersonaliseerde advertenties in Socials

    De vierde trend zal zijn dat vanaf 2022-2023 Google gaat stoppen met de welbekende cookie tracking. Dit zou betekent dat marketeers andere strategieën moeten gebruiken om via Google-klanten te bereiken en dat ook hier Social Media weer groeit. Het verdwijnen van de tracking cookie zorgt gelukkig ook voor veel nieuwe opties als content gebaseerd op gebruiker en meer gepersonaliseerde advertenties op Social Media. Het doel is namelijk om nog meer te leren over de klant om hier toch als marketeer nog beter op in te spelen.

    Videoreclame

    De vijfde trends is dat bedrijven meer zullen gaan investeren in lange en korte video’s en ook live audio en chat functies. De lange en korte content is met name over hoelang bijvoorbeeld video’s zijn, ga je voor een lange uitleg video of een korte TikTok video? Korte video’s kijken kijkers sneller af en zijn perfect om snel te communiceren. Als u als bedrijf nog niet hebt geïnvesteerd in lange en korte video’s raden we dat zeker aan om te kijken wat het best aansluit op uw doelgroep.  

    Shoppable Stories

    De zesde trend draait om vraag naar verkoop op Social Media. Het moet voor klanten nog makkelijker en nog sneller gaan om iets te verkopen, zo is Instagram gekomen met Shoppable Stories wat het mogelijk maakt om zelfs op Instagram iets te gaan kopen. Daarnaast heeft TikTok ook advertentie mogelijkheden waarin je gemakkelijk op de welbekende “For You” page mensen kan bereiken. In 2022 is het daarom belangrijk als webshop het zo makkelijk voor uw klant te maken om online te kopen en dit doet u door actief op Social Media shopping in te zetten. Als jouw gebruikers het fijn vinden om via Instagram te kopen, waarom dan niet? 

    Snackable content

    De zevende en laatste trend draait om dat je klanten snackable content moet geven. Maar wat houdt snackable content in? Mensen hebben steeds meer zin en tijd om langdurig naar dingen te kijken op Social Media, dit betekent dat je op een snelle korte manier aandacht moet trekken van de klant. Dit kan bijvoorbeeld door Reels, Snapchat en Instagram Stories. Conclusie: maak het zo aantrekkelijk mogelijk voor de klant.

    Al met al zijn er veel interessante trends om op in te haken in 2022. Kijk wat het beste bij uw webshops past en ga ermee aan de slag, probeer dingen uit, leer nieuwe dingen en ontdek de wereld van Social Media!

    Bron