SEO in 2023
De trends van dit jaar
We zijn alweer in 2023 beland! Om deze reden hebben wij voor jou onderzocht wat de SEO trends in 2023 zullen zijn. Zo weet jij wat jij kan verwachten van Google in 2023. Wij hebben deze trends voor jou overzichtelijk op een rijtje gezet. Lees verder voor alle SEO trends in 2023.
De groei van Google Ads omzet is aan het afnemen. In Oktober werd gepubliceerd dat er nog maar groei van 4,2% omzet was. Dit is in vergelijking met de stijging van de kwartalen hiervoor (februari 32, april 22%, juli 13,5%) een enorme daling. Ook is hier duidelijk een dalende trend te zien voor heel 2022. Organische zoekopdrachten lijken hiermee terrein terug te winnen op de Google Ads. Hierdoor wordt meer investeren in SEO interessanter voor meer en betere resultaten op de lange termijn.
Tegenwoordig zijn er steeds meer tools voor het schrijven van SEO content. Deze AI content is alleen niet te vergelijken met de SEO content van echte schrijvers. Wel kan het een goede ondersteuning worden nadat deze tools beter ontwikkeld worden. Als je gebruik gaat maken van AI content tools val dan niet in de Google valkuilen van spammende content en lage kwaliteit content!
Veel AI afbeeldingsgenerators worden de laatste maanden opgehyped. Er wordt veel over gepraat en ook worden er veel filmpjes gemaakt op bijvoorbeeld Youtube. Hoe gedetailleerder je info is, hoe beter je afbeelding wordt gegenereerd. Google kan in sommige gevallen ook objecten herkennen in deze afbeeldingen. Het lijkt er nu op dat hierdoor AI gegenereerde afbeeldingen nu meer gaan worden gebruikt. Het is echter nog even afwachten hoe deze trend zich gaat doorontwikkelen.
Google heeft tegenwoordig featured snipperts met tekst waar vaak antwoord wordt gegeven op de gegeven zoekopdracht. Deze zijn bovenaan te vinden op de pagina van de zoekresultaten. Dit in combinatie met de zero-click resultaten, de antwoorden die Google zelf geeft als antwoorden geeft op de zoekopdrachten, resulteert in een mindere behoefte bij gebruikers om websites te bezoeken. Google gebruikt vaak informatie van websites om deze antwoorden te kunnen geven. Je kan hierop inspelen door Schema markup te gebruiken. Dit is data dat ontwikkeld is om zoekmachines jouw pagina beter te laten begrijpen. Wanneer je dit op de juiste manier implementeert om jouw website kan je hiermee de Rich Snippets genereren op de SERP (Search Engine Result Page) en hierdoor meer websiteverkeer realiseren.
Ben jij al bekend met Google Lens? Met de Google Lens kan je de wereld om jou heen scannen en hierover zal Google jou dan meer vertellen. Je hoeft hierbij dan geen zoekopdracht meer in te vullen. Google heeft hiervoor welke duidelijke afbeeldingen nodig. Je kan hierop inspelen door afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken op jouw website. Deze kan Google namelijk makkelijker vergelijken met de afbeeldingen die worden gescand. Wat de precieze ontwikkelingen omtrent Google Lens zijn en hoe hier op een effectieve manier kan worden ingespeeld, zullen we nog even op moet afwachten.
Alle tekenen duiden op een overname van entiteiten ten opzichte van zoekwoorden. Entiteiten zijn volgens Google dingen of concepten die enkelvoudig, uniek, goed omschreven en onderscheidend zijn. Google scant stukken tekst en identificeert de belangrijkste entiteiten in deze tekst. Wat jij nu kan doen om jouw SEO te verbeteren is belangrijke entiteiten voor jouw website zo goed mogelijk te laten onderscheiden en deze te omschrijven. Zo kan Google beter jouw entiteiten koppelen aan diverse zoekopdrachten.
E-A-T staat voor expertise, Authoritativeness en trustworthiness. In het Nederlands is dit expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit zijn enkele van de belangrijkste principes voor het beoordelen van websites. Er zijn veel factoren die op deze principes invloed kunnen hebben. Doordat naar alle waarschijnlijkheid SEO belangrijker zal worden is de waarde van E-A-T nog belangrijker geworden. Hierdoor zijn er enkele verwachtingen uit te spreken als gevolg van deze ontwikkeling:
Verwacht dus hogere kosten wanneer je gaat werken aan SEO.
Google Shopping is zich aan het uitbreiden, dit is opmerkelijk aangezien na Covid er een enorme toename is te zien van fysiek winkelen. Google is meer geworden dan alleen een zoekmachine, het is een plek geworden waar aanbieders actief hun producten op aanbieden en consumenten actief producten op zoeken. Wanneer je een e-commerce website hebt kan je niet meer zonder Google Shopping. Wanneer je dit niet hebt, zal je organische klikken verliezen aan je concurrentie. Dit is omdat elke snippets van Google Shopping bovenaan de SERP komen te staan.
Voor de SEO trends van 2023 is het moeilijk precies te voorspellen hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Wat wel een zekerheid is, is dat kwaliteit zal winnen van kwantiteit. Het is dus belangrijk om je SEO goed bij te houden en hierin genoeg te investeren. SEO is in tegenstelling tot advertenties een langetermijnplan waarin de resultaten langer merkbaar in blijven. Heb je vragen over deze SEO trends en wil je weten wat voor invloed dit kan hebben op jouw bedrijf? Maak dan een afspraak en kom erachter hoe wij jou kunnen helpen.