Samen een project starten?
-- particles
  • Website prestaties

    Je hebt websites in alle vormen, kleuren en maten. Goed werkende websites, maar ook slecht presterende websites. De ene nog moeilijker te gebruiken dan de andere. Sommige websites zijn zelfs zo onaantrekkelijk dat je er net zo snel weer af bent als dat je er op bent gekomen. Dit kan liggen aan het feit dat de website niet snel genoeg laadt, de website te onoverzichtelijk is, er te veel tekst op de pagina staat of dat de layout gewoonweg niet ‘klopt’. Dit is zonde, want middels ‘quick wins’ kun je de website al een stuk betrouwbaarder en toegankelijker laten overkomen op de bezoeker, waardoor hij/zij langer op de site zal blijven en dit ten goede komt van je conversies. Maar wat zijn deze quick wins en hoe pas ik ze toe?

  • Waarom Quick Wins?

    Quick wins zijn kleine aanpassingen/makkelijke verbeteringen met betrekking tot een dienst, product, organisatie of bedrijfsproces. Middels deze quick wins kan met een kleine inspanning een relatief grote verbetering worden gemaakt. In dit blog lees je over quick wins en hoe deze toe te passen in je webdesign. Want, ook al heb je maar een kleine business, dat betekent niet dat je website slecht hoeft te presteren. Een slechte website, of zelfs geen website, kan potentiële klanten van je bedrijf wegjagen. Dit is natuurlijk het laatste wat een ondernemer wil bereiken.

  • #1 Basistechnieken toepassen

    Een veelvoorkomende fout is dat het merk de website (te) origineel wil maken. Hierdoor komen belangrijke knoppen op vreemde plekken te zitten en is het voor de gebruiker niet meteen duidelijk hoe de site gebruikt moet worden. Bezoekers zijn het overgrote deel dat zij op het web zitten niet op jouw website, maar op andere websites. Hierdoor hebben zij een verwachtingspatroon gecreëerd over hoe websites in elkaar zitten. Door in te spelen op deze verwachtingen help je de bezoeker wegwijs te maken op je website, zodat zij niet voor verassingen komen te staan in het zoeken naar hetgeen waarvoor zij op je site zijn. Jij wil uiteindelijk toch ook dat de bezoeker zo snel mogelijk bij de betaalknop is?

  • The basics

    • Logo links bovenin de pagina, welke fungeert als knop naar de homepage
    • Menubalk/navigatiebalk horizontaal bovenin het scherm of verticaal links op het scherm
    • Interne link naar pagina met contactgegevens in de navigatiebalk. Of kies ervoor de contactgegevens op de homepage te plaatsen, dit is uiteindelijk waar een groot deel van de bezoekers voor komt
    • Eventueel een zoekbalk, inlog/uitlog mogelijkheid en taalkeuze. Allen (rechts)boven in de balk
  • #2 Above the fold

    ‘’Keep important information above the fold’’. Een bekende term uit de krantenwereld. Kranten worden bij bezorging namelijk gevouwen, waardoor het bovenste deel direct zichtbaar is en het deel onder de vouw niet. Hierdoor zijn ‘atf’ (above the fold) advertenties duurder dan ‘btf’ (below the fold) advertenties, ook staat het belangrijkste nieuws altijd bovenaan de pagina. 

    Dit geldt dus ook voor websites. Hoe hoger een advertentie, artikel, afbeelding etc op de website wordt geplaatst, hoe meer aandacht deze krijgt. Vanwege het feit dat de website op allerlei schermen te bekijken is, is de denkbeeldige vouwlijn op een website is geen abolute grens. Vaak wordt gerefereerd naar het gedeelte dat zichtbaar is zonder te scrollen (atf). Wil je dus dat een bepaalde boodschap duidelijk overkomt, zorg dat dat deze boodschap zich ‘above the fold’ bevindt. 

  • #3 Houd lettertypen simpel

    Op het internet zijn honderden verschillende lettertypen te vinden. Maak het niet moeilijker dan het is, en zorg voor een leesbare en welbekend lettertype. Gebruik daarnaast ook geen HOOFDLETTERS voor hele woorden of zinnen. Uit onderzoek blijkt dat de leessnelheid afneemt bij het gebruik van hoofdletters voor hele woorden of zelfs hele zinnen.

  • #4 Responsive Web Design

    Responsive web design (RWD) staat voor het gegeven dat jouw website bezoekbaar en leesbaar is op ieder device waar de gebruiker jouw website op bezoekt. Websites die RWD hebben toegepast genereren over het algemeen veel meer leads en conversies dan websites die dat niet toepassen. Ook komt de website een stuk professioneler over op de bezoeker/gebruiker.

  • #5 Maak keurmerken zichtbaar

    Keurmerken, recensies, garanties en gewonnen awards helpen een potentiële klant op de goede weg en geven hen het idee dat je een betrouwbare partner bent om zaken mee te doen. De potentiële klant weet op deze manier wat hij kan verwachten en dat geeft een mens vrijwel altijd een comfortabeler gevoel. Positieve recensies kunnen ervoor zorgen dat iemand op voorhand al meer vertrouwen in je heeft, zorg er dus voor dat deze gemarkeerd zijn en opvallen. Tenslotte wekken ook garanties vertrouwen op en laten awards zien dat je goed bent in hetgeen wat je doet.

  • Je website optimaliseren

    Het is niet zo dat er één website is waar alles op gebaseerd moet worden. Wel zijn er enkele vuistregels die je als MKB’er moet aanhouden om een duidelijke en heldere website te hebben en hier een hogere conversie uit te halen. Als je bovenstaande quick wins in het achterhoofd houdt bij het bouwen van een website, zul je zien dat je rendement op je investering behaalt. Uiteraard is het altijd goed om delen van je website te A/B testen, lees er meer over in ons blog: A/B testen: zo werkt het en dit kun je ermee bereiken.

    Wil je ermee aan de slag en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op en laat onze experts je adviseren.

    Ik wil graag meer weten
  • Contact