fbpx

Wat is PWA?

Een Progressive Web App ecommerce benadering

Een PWA is een webapplicatie. PWA staat voor Progressive Web App en wordt gebouwd door middel van gebruikelijke technologieën als HTML, CSS en JavaScript. Hierdoor werkt het op ieder apparaat met een standaard browser.

PWA whitepaper downloaden
  • Is een PWA het waard?

    De techniek PWA wint steeds meer terrein ten opzichte van ‘native apps’. Dit komt doordat je slechts 1 platform hoeft te ontwikkelen en te onderhouden. Dit maakt een PWA vaak stukken goedkoper.

    Je hoeft voor je webshop dus geen aparte app te ontwikkelen voor Android en iOS naast je webshop. Alle doorontwikkeling aan de webshop wordt hiermee direct doorgevoerd.

    Is PWA een mobiele app?

    PWA is een wébapp. Doordat het gebruik maakt van de functionaliteiten van een browser functioneert als een mobiele applicatie. Door deze fullscreen te lanceren voelt, werkt en gebruikt het als een native app.

  • Wat zijn de voordelen van een PWA?

    Een Progressive Web App heeft tal van voordelen ten opzichte van de traditionele website of webshop.

    • Progressive (progressief) – de PWA werkt voor iedere gebruiker ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt.
    • Responsive (reagerend) – een Progressive Web App past zich aan. Ongeacht het formaat van het scherm. Of het nu mobiel, tablet of desktop is.
    • Snel – Door gebruik te maken van zogenoemde service-workers kunnen veel elementen op de achtergrond geladen worden. Je kunt dit zien als de website die na het laden van de eerste pagina al elementen klaarzet voor de volgende stap van de gebruiker.
    • Veilig – door uitsluitend gebruik te maken van beveiligde verbindingen (HTTPS) voorkomen we dat informatie te zien, of aan te passen is. Jouw klanten hebben dus altijd een betrouwbare en veilige omgeving om in te shoppen.
    • Offline – Na de eerste keer laden zijn veel van de elementen offline beschikbaar. De klant merkt niets op het moment dat de internetverbinding even wegvalt.
    • Kosten – Het ontwikkelen van een webshop als Progressive Web Applicatie is stukken voordeliger dan het separaat ontwikkelen van een native app. Niet alleen voor het bouwen, maar ook het onderhoud hoeft slechts aan 1 platform te gebeuren. Dit bespaart duizenden euro’s per jaar.
    • Meer interacties – PWA gebruikers blijven langer op de site, en bekijken gemiddeld meer producten en artikelen. Door deze verhoogde betrokkenheid worden in PWA webshops ook meer aankopen gerealiseerd dan voorheen. Een droom voor elke marketing afdeling.
    • Gebruiksgemak – Door de enorm verbeterde snelheid en gebruikersinterface is het zeer eenvoudig om snel bij het juiste product of dienst uit te komen.
    • Light – Een traditionele app is vaak vele MB’s om te downloaden. Dit is niet alleen tijd die de klant (nog) niet op jouw webshop besteed, het heeft ook invloed op de databundels van je klanten. PWA’s zijn vaak zo klein dat deze niet in megabytes (MB) maar kilobytes (KB) gemeten worden. (1MB = 1000 KB)
    Ik wil ook een PWA
  • Grote PWA voorbeelden

    De “grote spelers” zijn soms al jaren over, en er is voldoende data om deze keuze te onderbouwen. Onderstaande voorbeelden komen van pwastats.com

    • Pinterest gebruikers besteden sinds de overstap 40% meer tijd op het platform, hiermee is de interactie van gebruikers met het platform met 60% gestegen.
    • Hallo! Trivago gebruikers klikken maarliefst 97% vaker door naar hotels en aanbiedingen. 67% is bij het wegvallen van internetverbinding nog aan het browsen zodra ze weer online komen.
    • PWA en Tinder zijn ook een match. De laadtijd is met ruim 7 seconden teruggedrongen. De applicatie is 90% kleiner dan de oorspronkelijke Android app.
    • Starbucks gebruikers zijn ook tall, grande, venti of wat dan ook geworden. Dagelijkse gebruikers zijn 200% gestegen ten opzichte van de oude website. Hiermee ontvangen zij op desktop inmiddels bijna net zoveel orders als via mobiele apparaten. Daarnaast is de PWA variant 99% kleiner dan de iOS app.
    • Twitter is Lit(e)! Deze PWA versie van twitter verbruikt slechts 600KB ten opzichte van de 23.5MB van de Android app. Daarnaast is het aantal verstuurde tweets met 75% gestegen en de bounce rate met 20% verlaagd.
  • Zo bouwt Webelephant PWA's

    Wij gebruiken voor al onze webshops Magento 2 als de basis. Dit is veruit het meest veelzijdige e-commerce platform. De front-end hiervan wordt als PWA ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat alle webshop functionaliteiten van Magento beschikbaar blijven, en de front-end ontzettend snel is met een stuk minder serverbelasting.

    Klinkt PWA interessant? Neem contact op en kom langs voor een kopje koffie en advies.

    Neem contact op

PWA Whitepaper

  • Download de whitepaper