Vraag een offerte aan
-- particles
  • De noodzaak om over te stappen

    De ondersteuning van Magento 1 vanuit Adobe® is per 30 juni 2020 gestopt. Voor veel ondernemers wordt de noodzaak om over te stappen nu pas duidelijk. Ontwikkelaars en marketeers zijn echter al jaren bezig met de overstap naar Magento 2 en wat hierbij komt kijken. Dit zijn de belangrijkste redenen om de stap te maken.

  • Wat is de belangrijkste reden in jouw vakgebied om van Magento 1 naar Magento 2 over te stappen?

    Marketeer: Een goede webshop is tegenwoordig veel meer dan simpelweg een digitale manier om producten te tonen en te verkopen. Vindbaarheid is een essentieel onderdeel van succes. Magento 2 is stukken beter ingericht voor ons als marketeers om de vindbaarheid zo optimaal mogelijk te maken. De snelheid van Magento 2 ten opzichte van Magento 1, heeft bij alle migraties een verhoging van conversie opgeleverd.

     

    Developer: Technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. Technieken die gebruikt werden in 2008 zijn nu, 12 jaar later, achterhaald en zijn niet opgewassen tegen moderne eisen en standaarden. Magento 1 is bijvoorbeeld gebouwd op basis van PHP 5.2. Dit is vergeleken met de huidige standaard (PHP 7.3 red.) zeer traag en een enorm veiligheidsrisico.

  • Goede redenen om van Magento 1 over te stappen naar Magento 2 dus. Maar ik vind mijn huidige webshop nog goed werken. Waarom is het de investering waard?

    Marketeer:  Magento 2 laat ons extra goed lijken. Het is namelijk vanuit de basis gebouwd met marketing in gedachten. Functies die we vanzelfsprekend vinden, zijn standaard terug te vinden in Magento 2. In One was het ook allemaal mogelijk, maar dan hadden we de  technische jongens nodig om aanvullende functionaliteiten te schrijven, of modules toe te voegen. Het is ook veel sneller, wat een belangrijke factor is voor je Google Pagerank. Met name op mobiele apparaten.

    Developer: Er is meer onderhoud nodig om de Magento 1 webshop veilig te houden. Wanneer een platform geen ondersteuning meer krijgt betekent dit dat kwetsbaarheden niet meer worden opgelost. Hiervoor zijn wel alternatieven, zoals Mage-One, maar dit neemt niet weg dat aanvullende dienstverleners zoals betalingsproviders of verzend partijen de ondersteuning alsnog kunnen beëindigen. Met name financiële dienstverleners zijn gebonden aan strenge regels omtrent data en privacy. De kans dat een creditcardmaatschappij geen betalingen meer zal gaan verwerken via Magento 1 is zeer reëel (PCI Compliance red.). Een overstap naar Magento 2 neemt de onzekerheid en het risico weg. Daarbij moet wel gezegd worden dat nooit iets 100% veilig is.

  • Wat komt er allemaal kijken bij een overstap naar Magento 2?

    Marketeer: Dit verschilt per webshop en hoe deze is ingericht. Momenteel zien we dat er vaak nog aan oude principes is vastgehouden die nu niet meer zo effectief zijn. In zulke gevallen moeten de oude en de nieuwe webshop structuur goed onder de loep genomen worden en een migratieplan worden opgesteld. Alle oude links moeten op de nieuwe webshop de juiste bestemming mee krijgen. 

    Sommige webshops zijn hard gegroeid zonder de juiste ondersteuning. Hierdoor is de sitestructuur minder dan optimaal. Een migratie naar Magento 2 is het ideale moment om alles te evalueren en te optimaliseren. Wanneer dit op de juiste manier wordt gedaan heeft de overstap een zeer positief effect op de Google Pagerank. Dit doordat Magento 2 sneller is en een stuk betere fundering heeft om de marketing te ondersteunen.

    Developer: Databases kunnen worden gemigreerd. Producten, klanten, bestelgeschiedenis, facturen noem maar op. Alles daarbuiten wordt opnieuw ontwikkeld. Een responsive front-end wordt gebouwd vanuit een mobile first design. Dit is de huidige standaard. 10 jaar geleden was er nog amper vraag naar webshops die geoptimaliseerd waren voor mobiel gebruik. Alleen de grote jongens die kapitaalkrachtig genoeg waren of ondernemers met een goed gevoel voor de markt en technische affiniteit maakten hier gebruik van.

  • Ok, positieve verhalen. Wat zijn de nadelen?

    Marketeer: Magento is niet zo plug-and-play als sommige andere platformen. Voor sommige functies zul je dus echt een ontwikkelaar nodig hebben om deze te implementeren. Wanneer je nu al gebruik maakt van Magento (1) is dit je niet onbekend. Verder zitten er op het gebied van marketing eigenlijk geen nadelen aan de overstap, maar is het juist een positieve bijdrage.

    Developer: Het grootste punt voor ons is dat alles opnieuw gebouwd moet worden. Van een simpele overstap is eigenlijk geen sprake. En als je bekend bent met programmeertalen zul je weten dat dit maar goed is ook. Voor het opzetten van een Magento 2 webshop met alle functionaliteiten is dus aardig wat tijd nodig. Inmiddels is de Magento 2 Marketplace uitgebreider dan die van Magento 1 ooit was. Er zijn dus veel modules beschikbaar (zowel gratis als betaald) die er voor zorgen dat niet meer alles als maatwerkoplossing geschreven hoeft te worden.

  • Hoe nu verder?

    Er zijn bij Webelephant geen pakket oplossingen beschikbaar voor Magento 2. Wij kijken graag naar wat de webshop nodig heeft en wat de eisen zijn die jij voor jouw webshop hebt. Op basis daarvan brengen we een (vrijblijvend) advies en offerte uit. Benieuwd hoe dit er voor jou uit ziet? Plan dan hier een moment in om een kop koffie te drinken met een van onze adviseurs.

    Vraag ons om advies