Vraag een offerte aan
-- particles
  • Veranderend landschap

    Dit jaar is er enorm veel veranderd. Lege stadscentra en gesloten winkels zorgden ervoor dat veel consumenten wereldwijd op een andere manier hun inkopen deden. Webwinkels maakten een vlucht en veel ondernemers zijn hierdoor tot op de dag van vandaag in grotere mate afhankelijk van online verkopen. Langzaamaan gaan winkels gelukkig steeds meer open en weten winkeliers op hun eigen manier een weg te vinden in de voorgeschreven maatregelen.

    Het koopproces van veel consumenten is hierdoor chronisch veranderd. Door blijvende onzekerheid vind een nog steeds groter wordende groep hun weg naar de online winkels. Of dit nu is omdat men nog steeds het risico op verspreiding wil voorkomen door contactmomenten te beperken, of de gemakken van e-commerce hebben leren kennen. 

    Fysieke winkels hebben altijd een belangrijke bijdrage geleverd in e-commerce. De notie dat het mogelijk is om naar een winkel te gaan en het product te ruilen indien men ontevreden is, draagt enorm bij aan het consumentenvertrouwen. 

  • Investeren in de toekomst

    Tot op de dag van vandaag is er nog steeds een hoop onzekerheid. We weten meer dan een half jaar geleden, maar risico’s blijven onverminderd hoog. Er wordt rekening gehouden met een ‘tweede golf.’ In het slechtste geval zou dit betekenen dat een periode van lockdown een realistische mogelijkheid is. Voor veel bedrijven die dit jaar het hoofd boven water hebben weten te houden, kan dit een cruciaal kantelpunt zijn.

    Op dit moment zien we gigantische investeringen in digitalisering. Contactloos betalen, digitale betalingen, online levensmiddelen en voedselbezorging. Ook cybersecurity, data analyse en B2B start-ups krijgen hierin meer aandacht. Er worden minder investeringen gedaan ten opzichte van 2019, maar de gemiddelde investering is wel een stuk hoger.

    Een goed online platform biedt de mogelijkheid om ondanks maatregelen toch handel te bedrijven. Nu investeren in een webshop, en zorgen dat je klanten weten dat ze hetzelfde serviceniveau en gemak kunnen verwachten als in de winkel kan het verschil zijn tussen floreren en de deuren moeten sluiten.

  • Waar gaat het heen en waar houdt het op?

    Dat weet helaas nog niemand. De trend van online bestellen stijgt alleen nog maar sinds 2008, en is sinds 2020 exponentieel toegenomen. Take Away (Thuisbezorgd) is hierin de grootste stijger van Nederland. Digitalisering ontwikkelt zich steeds sneller en met de aanstaande komst van 5G zal er een wereld aan nieuwe mogelijkheden open gaan. Ben jij van plan om de komende tien of twintig jaar handel te bedrijven, moet e-commerce, online marketing en digitale ontwikkeling en bijbehorende beveiliging een vast onderdeel zijn van de strategie.

  • Eigen webwinkel of platformen?

    Platformen zoals o.a. Bol.com, Amazon en Beslist.nl, kunnen voor een prachtige impuls zorgen in het aantal online verkopen. Voor producenten van eigen merken zijn deze platformen een goede toevoeging. Echter bouw je geen merk of klantrelatie op via deze platformen. Zoals eerder aangegeven wordt data analyse ook steeds belangrijker. Op platformen kom je stukken minder te weten over het aankoopproces van jouw klanten dan die het via je eigen webshop bestellen. Deze informatie is belangrijk, niet alleen om succesvolle campagnes te maken, maar ook om de e-commerce strategie voor de toekomst te bepalen.

    Een sterk merk zal dus niet zo snel al zijn eieren in het platform-mandje stoppen, maar deze kanalen als extra bron van inkomsten gebruiken. De eigen webshop blijft een uiterst belangrijk verkoop- en marketingkanaal. Het visitekaartje van je bedrijf, met de uitstraling die jij je klanten wil tonen. 

  • Leren door evalueren

    Online marketing campagnes kunnen veel informatie verschaffen. Weten welke informatie belangrijk is om keuzes te maken, en effectiviteit van campagnes blijven monitoren is van essentieel belang. Door te sturen op een gezonde kosten/omzet verhouding haal je het maximale uit alle aangesloten bronnen en kanalen. Je leert hier welke kanalen, producten en categorieën bijdragen aan online verkoop als het niet direct is, dan wel indirect.

    Meer weten?

    Wil jij hulp bij het bepalen van je e-commerce strategie, neem dan gerust eens contact op, en wij zetten onze jarenlange expertise graag in om jou verder te helpen.

    Vraag om advies