Hoe kun je je kwaliteitsscore verbeteren?
De do's
De kwaliteitsscore is een beoordeling die kijkt naar de relevantie van zoekwoorden, advertenties, bestemmingspagina’s en ervaring op de bestemmingspagina. Het wordt gemeten op een schaal van 1-10, waarbij 1 het laagste is en 10 het hoogste. De kwaliteitsscore wordt over het algemeen als richtlijn gebruikt om zo te bepalen of de advertenties van een adverteerder relevant en nuttig zijn. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe relevanter en nuttiger Google de advertentie vindt.
Voor Google is de kwaliteitsscore belangrijk om ervoor te zorgen dat ieder advertentie zo relevant mogelijk is voor de zoekers. Op die manier kan Google de beste ervaring voor de zoekers bieden. De kwaliteitsscore is ook belangrijk voor de adverteerders, de kwaliteitsscore wordt samen met jouw bod gebruikt om de advertentie rangschikking te bepalen.
Val op met de advertentieteksten en voeg zoekwoorden in de advertentie. Het moet niet zo zijn dat het niet leesbaar meer kan worden omdat er zoekwoorden worden toegevoegd, de advertentie moet aantrekkelijk blijven voor de zoekers. De zoekwoorden blijven wel belangrijk om in een advertentietekst toe te voegen, bijvoorbeeld een persoon die naar iets zoekt, die ziet zijn zoekopdracht in de advertentietekst, dit betekent dat hij eerder op de advertentie klikt waar ook nog eens de CTR verhoogt. Met de zoekwoorden in de advertentie zal Google de advertentie als relevant zien en dit verhoogt meteen de kwaliteitsscore.
De advertentie extensies hebben niet direct invloed op de kwaliteitsscore, maar het is bewezen dat de advertentie extensies de CTR verhogen waardoor het indirect toch de kwaliteitsscore verhoogt. De reden waarom de extensies de CTR verhogen is omdat de ruimte die een advertentie inneemt met extensies groter is en geven aanvullende informatie over het bedrijf en aanbod.
Wanneer je zoektypes hebt op woordgroep of brede zoekwoorden, zorg er dan voor om een lijst te maken met uitsluitingszoekwoorden. Als je gebruik maakt van veel brede zoekwoorden kan het zijn dat je tevoorschijn komt bij irrelevante zoekopdrachten. Door niet relevante zoekopdrachten uit te sluiten, wordt de advertentierelevantie en CTR niet negatief beïnvloedt.
De ervaring op de bestemmingspagina is belangrijk bij het bepalen van de kwaliteitsscore. Het is belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren op de bestemmingspagina:
De sitesnelheid is een belangrijk onderdeel als het gaat om de kwaliteitsscore. Websites die traag laden hebben invloed op de gebruikerservaring en kunnen uiteindelijk een negatieve invloed hebben op de kwaliteitsscore van jou. Snel ladende sites leveren betere ervaringen en leiden over het algemeen tot betere prestaties!
De bovenstaande manieren verhogen de kwaliteitsscore en hebben direct invloed op de resultaten. Door de advertentierelevantie, ervaring op de bestemmingspagina en een hogere CTR te halen zou je direct moeten stijgen in de advertentie rangschikking. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat jou CPC lager is.