• Home
  • Hoe en wanneer gebruik je noindex,nofollow?
Samen een project starten?
  • Pagina's indexeren

    Het indexeren van je webpagina’s in Google is belangrijk voor je online vindbaarheid en het verhogen van je zoekmachine autoriteit. Daarom wil je zoveel mogelijk pagina’s indexeren. Echter, is het zo dat je niet alle pagina’s op je website wilt indexeren, maar alleen de pagina’s die daadwerkelijk relevant zijn voor Google. In deze blog lees jij waarom je bepaalde pagina’s juist zou moeten weren, en gaan we in op de begrippen noindex en nofollow. Ook leggen we je uit hoe je dit in zijn werking kunt zetten.

    Wat is een noindex, nofollow?

    De begrippen noindex en nofollow zijn bekend in de wereld van SEO (Search Engine Optimization). Een noindex betekent simpelweg dat Google een pagina niet mag indexeren. Wanneer je een noindex voor een pagina op je website instelt, wordt deze dus niet weergegeven in Google. Dit is bijvoorbeeld handig voor pagina’s als een bedank- of bevestigingspagina of een verstuurd contactformulier.

    Het begrip nofollow heeft te maken met je backlinks. Dit is een link die verwijst naar een andere website of webpagina. Hoe meer relevante links verwijzen naar jouw webpagina, hoe belangrijker Google denkt dat jouw pagina is. In sommige gevallen is het zo dat je niet wilt dat Google een link volgt. In dit geval spreken we van een nofollow. Dit is handig voor bijvoorbeeld links die verwijzen naar pagina’s van concurrenten, waarvan je dus niet wilt dat Google die volgt.

    Waarom maak je gebruik van een noindex, nofollow?

    Hiervoor las je al waarom een noindex en nofollow van pas zou kunnen komen, maar daar gaan we nu nog even wat dieper op in. In de volgende gevallen wil je niet dat Google jouw webpagina of een gedeelte van jouw webpagina indexeert:

    • Het voorkomen van duplicate content op je website, bijvoorbeeld bij filters op productpagina’s of gelijke producten met meerdere varianten. Door dit te doen indexeert Google dus alleen de pagina’s die belangrijk zijn en zo gaat je zoekmachine autoriteit omhoog.
    • Om admin en login pagina’s te behandelen voor intern gebruik, maar niet als dit gebruikt moet worden voor een community.
    • Voor een bedankpagina, omdat je wilt dat men eerst op andere leads terecht komt voordat zij de aanbiedingen op jouw bedankpagina te zien krijgen. Als jouw bedankpagina in Google te vinden is, kun je namelijk veel leads mislopen.

    Hoe gebruik je een noindex, nofollow?

    Het inzetten van een noindex of nofollow kan op verschillende manieren. In deze blog geven wij jou drie manieren om pagina’s op jouw website mee te de-indexeren.

    Robots.txt

    De eerste manier van het niet indexeren van een pagina is door een robot.txt bestand. Door het toevoegen van zo’n bestand aan jouw website kun je controleren of een enkele pagina, een hele map of zelfs maar een enkele afbeelding of een enkel bestand geïndexeerd wordt op jouw website. Dit is wel een vrij technische optie, waarvan je ook zou moeten weten hoe je een robot.txt bestand maakt.

    Htaccess noindex, nofollow

    Als je op zoek bent naar een wat simpelere optie om een noindex of nofollow mee in te zetten is een Htaccess misschien wel wat voor jou. Door middel van een .htaccess bestand kun je enkele regels toevoegen om aan te geven dat sommige pagina’s niet getoond kunnen worden in Google.

    Meta noindex, nofollow

    Een andere simpele oplossing is een Meta noindex, nofollow om je pagina’s of links op een pagina mee te de-indexeren. Door het gebruiken van een meta-tag kun jij voorkomen dat pagina’s worden weergeven in de SERP (Search Engine Results Page). Dit is als het ware gewoon een copy/ paste zinnetje waarmee je kunt aangeven dat sommige pagina’s (noindex) of links (nofollow) niet geïndexeerd mogen worden. Deze metatags zien er als volgt uit:

    • Noindex: <meta naam=”voorbeeld” content=”noindex”>
    • Nofollow: <a href=”link” rel=”nofollow”>naam</a>
    • Noindex, nofollow combinatie: <meta naam=”voorbeeld” content=”noindex, nofollow”>

    Deze voeg je vervolgens toe aan de <head> sectie van de HTML van je pagina, oftewel je header.

  • Contact