Samen een project starten?
-- particles
  • Gratis productadvertenties

    Het stond al even op de planning, maar nu is het er ook echt. De gratis ‘Google shopping listings’ het Google Shopping tab waar producten getoond worden. Doordat de hele wereld geraakt is door covid-19 zorgen bedrijven ervoor dat ze beter zichtbaar worden online. Hierbij helpt Google een handje. Door het mogelijk te maken om je producten gratis in Google shopping te tonen. Hoe dit precies in zijn werk gaat leggen we je hieronder uit.

  • Verandering in de markt

    Google speelt met deze aanpassing in op de markt en de behoefte van de klant. Google wil de beste resultaten bieden aan de zoekende potentiële klant. De beste resultaten zijn niet altijd de betalende opties. Daarom heeft Google het nu mogelijk gemaakt dat ook organische, niet betaalde producten te zien zijn in de shopping balk. Hiermee gaat Google de strijd aan met de andere online marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Ze willen natuurlijk dat de consument zo veel mogelijk op Google zoekt naar producten en niet bij een concurrent. 

  • Voordelig voor bedrijven

    Deze verandering is heel interessant voor bedrijven die online producten verkopen. Want het wordt nu mogelijk om zonder budget toch zichtbaar te worden in Google. Om als bedrijf je producten zichtbaar te maken moeten de producten toegevoegd worden aan de Google Merchant Center. Vul hierbij zo veel mogelijk productinformatie in want vanuit deze informatie kiest Google of je product relevant is voor de klant of niet. Hoe meer informatie hoe beter Google kan beoordelen of het product interessant is voor de potentiële koper. Nadat je producten zijn goedgekeurd worden ze direct getoond aan de doelgroep die op zoek is naar jouw product.

  • Checklist voor het klaarzetten van gratis advertenties

    Om je producten als organische resultaten te tonen zijn een aantal stappen vereist:

    • Maak een account aan in Merchant Center
    • Maak een productfeed en koppel deze in het Merchant Center
    • De productfeed wordt beoordeeld door Google
    • Content aanvullen waar nodig
    • Je account activeren voor Surfaces across Google’ (of Platforms van Google) bij je instellingen.

    Geslaagd! Alles staat nu goed voor Google om de producten te tonen aan potentiële klanten.

  • Google helpt je de feed verbeteren

    Google heeft intussen ook een Performance Dashboard toegevoegd in het Merchant Center. Hierdoor kan je per product, merk of categorie filteren en zien hoeveel mensen er organisch op je producten hebben geklikt. 

    Na verloopt van tijd kan het zijn dat Google bepaalde tips of aanbevelingen heeft. Deze zijn terug te vinden in het Growth tab. Hier kan je de kansen, prijsvergelijking, beste verkopende producten en de verschillende marketing mogelijkheden terug te vinden. 

     

    Analytics

    Meten is weten! Zorg ervoor dat je Analytics tracking goed ingesteld staat, want de sessies uit de organische productkliks vind je terug als bron/medium google/organic.

  • Hulp bij het opzetten van je gratis Google Advertenties

    Kan je hulp gebruiken bij het opzetten van Google Merchant Center en Surfaces across Google? De marketingspecialisten van Webelephant helpen je graag bij het opzetten van het Merchant Center en er voor zorgen dat je direct getoond kan worden in Google Shopping. Neem vandaag nog contact op en vraag ons om advies.

    Vraag ons om advies