Google Ads: De verschillende biedstrategieën uitgelegd
Onze Marketing Specialisten zetten hoog in op SEA
Waar je voorheen binnen Google Ads je eigen biedingen per klik (CPC) bepaalde, is het tegenwoordig mogelijk om je biedingen door Google zelf te laten bepalen. Zo zijn er verschillende automatische biedstrategieën mogelijk, afhankelijk van welke doelstelling jij hebt bij je Google Ads campagne. Hieronder wordt er kort uitgelegd welke mogelijke automatische bied strategieën Google te bieden heeft:
Waar voorheen campagnes zoveel mogelijk uit elkaar gesplitst werden, wordt er bij gebruik van een automatische biedstrategie aangeraden om de campagnes zoveel mogelijk samen te voegen. Zoveel mogelijk data per campagne zorgt namelijk voor een maximaal rendement uit het algoritme.
Zorg ook dat voor je een automatische biedstrategie instelt er al voldoende data beschikbaar is in de campagne, het liefst van een periode van twee tot vier weken. Zonder historische data zal de biedstrategie niet goed werken.
Mochten je campagnes niet voldoende data binnenkrijgen, maar wil je toch gebruik maken van automatische biedstrategieën? Gebruik dan portfolio-biedstrategieën. Door hier gebruik van te maken is het mogelijk om de data van verschillende campagnes samen te voegen, waardoor er toch voldoende data beschikbaar is om de biedstrategie goed te laten werken.
Google zorgt ervoor dat hun machine learning en Artificial Intelligence gedreven producten steeds verder door ontwikkelen, door bijvoorbeeld A/B-testen, waardoor de automatische biedstrategieën steeds succesvoller worden. Deze biedstrategieën draaien op algoritmes die je moet begrijpen om de biedstrategie succesvol toe te passen en te laten werken.
Wanneer je een biedstrategie instelt, gaat deze eerst door een leerfase heen, zodat het daarna zichzelf kan optimaliseren aan de hand van de doelstellingen. Belangrijk is om het algoritme eerst twee weken te geven om te leren. In deze periode moet je dus ook geen grote wijzigingen doorvoeren, anders is er een grote kans dat de leerfase weer opnieuw begint. De hoeveelheid beschikbare data heeft ook invloed op de lengte van de leerfase.
Wil je hulp bij het inzetten van slimme biedstrategieën in Google Ads? Onze marketeers kunnen je erbij helpen. Vraag ons om advies!