Samen een project starten?
-- particles
  • De Biedstrategieën

    Waar je voorheen binnen Google Ads je eigen biedingen per klik (CPC) bepaalde, is het tegenwoordig mogelijk om je biedingen door Google zelf te laten bepalen. Zo zijn er verschillende automatische biedstrategieën mogelijk, afhankelijk van welke doelstelling jij hebt bij je Google Ads campagne. Hieronder wordt er kort uitgelegd welke mogelijke automatische bied strategieën Google te bieden heeft:

    1. Klikken maximaliseren
      Het doel van deze biedstrategie is om zoveel mogelijk relevante klikken te genereren binnen het ingestelde budget.
    2. Doelvertoningspercentage
      Wil jij met de campagnes je zichtbaarheid vergroten? Dan is de biedstrategie ‘’Doelvertoningspercentage’’ de juiste. Hierbij worden je biedingen zo ingesteld met het doel om je advertenties op de absolute toppositie, bovenaan de pagina of op de eerste pagina met zoekresultaten weer te geven.
    3. Doel-CPA
      De Doel-CPA (Cost Per Auction) biedstrategie stelt je biedingen zo in dat je zoveel mogelijk conversies behaald tegen een doelkosten per actie (CPA) die je zelf kan instellen.
    4. Doel-ROAS
      De Doel-ROAS biedstrategie is enigszins vergelijkbaar met de Doel-CPA strategie, maar het verschil is dat de Doel-ROAS probeert om een zo hoog mogelijke conversiewaarde te behalen. Hierbij wordt er dus rekening gehouden met het rendement op de advertentie-uitgaven.
    5. Aantal conversies maximaliseren
      De naam zegt het eigenlijk al. Met deze biedstrategie stelt Google je biedingen zo in dat je zoveel mogelijk conversies kunt genereren binnen je ingestelde budget.
    6. Conversiewaarde maximaliseren
      Ook hier spreekt het redelijk voor zich. Google stelt bij deze strategie je biedingen zo in zodat je zoveel mogelijk conversiewaarde kunt behalen binnen je ingestelde budget.

    Hoe werken de biedstrategieen?

    Google zorgt ervoor dat hun machine learning en Artificial Intelligence gedreven producten steeds verder door ontwikkelen, waardoor de automatische biedstrategieën steeds succesvoller worden. Deze biedstrategieën draaien op algoritmes die je moet begrijpen om de biedstrategie succesvol toe te passen en te laten werken.

    Wanneer je een biedstrategie instelt, gaat deze eerst door een leerfase heen, zodat het daarna zichzelf kan optimaliseren aan de hand van de doelstellingen. Belangrijk is om het algoritme eerst twee weken te geven om te leren. In deze periode moet je dus ook geen grote wijzigingen doorvoeren, anders is er een grote kans dat de leerfase weer opnieuw begint. De hoeveelheid beschikbare data heeft ook invloed op de lengte van de leerfase.

    Campagnes en adgroups samenvoegen

    Waar voorheen campagnes zoveel mogelijk uit elkaar gesplitst werden, wordt er bij gebruik van een automatische biedstrategie aangeraden om de campagnes zoveel mogelijk samen te voegen. Zoveel mogelijk data per campagne zorgt namelijk voor een maximaal rendement uit het algoritme.

    Zorg ook dat voor je een automatische biedstrategie instelt er al voldoende data beschikbaar is in de campagne, het liefst van een periode van twee tot vier weken. Zonder historische data zal de biedstrategie niet goed werken.

    Mochten je campagnes niet voldoende data binnenkrijgen, maar wil je toch gebruik maken van automatische biedstrategieën? Gebruik dan portfolio-biedstrategieën. Door hier gebruik van te maken is het mogelijk om de data van verschillende campagnes samen te voegen, waardoor er toch voldoende data beschikbaar is om de biedstrategie goed te laten werken.