Gids om te beginnen met Pinterest
Start vandaag nog met dit relevante kanaal
Je vraagt je vast af: ‘’Waarom zou ik Pinterest aanmaken? Ik heb al een Facebook én een Instagram pagina!’’ Nou, ruim 3.5 miljoen mensen in Nederland hebben een Pinterest account, waarvan 717.000 leden de app of site dagelijks openen. Dit zijn een hoop potentiële klanten die jij kunt bereiken.
Pinterest wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie op te zoeken, denk bijvoorbeeld aan een feestje, interieur, vakantieplek, recepten en nog veel meer. Maar Pinterest kun je ook anders gebruiken. Je kunt het social media platform ook gebruiken om je business op de kaart te brengen, traffic te genereren naar je website, en je omzet te verhogen.
Maar hoe kan jij Pinterest gebruiken om jouw business goals te realiseren? Lees verder om erachter te komen.
Als je nog nooit Pinterest hebt gebruikt, wees niet gerust. Het is erg simpel en voor de hand liggend. Iedereen kan Pinterest gebruiken met behulp van dit stappenplan.
Om te beginnen heb je natuurlijk een profiel nodig. Maak een bedrijfsprofiel aan, in plaats van een persoonlijk profiel. Het voordeel van een bedrijfsprofiel is dat je toegang krijgt tot analytische gegevens en advertentie mogelijkheden.
Verifieer je bedrijfsprofiel en vul de overige vragen in.
Wanneer je een onderwerp hebt gekozen, dan weten je klanten waar je bedrijfspagina over gaat. Ook kan Pinterest zo betere aanbevelingen geven aan relevante bezoekers.
Pinterest vraagt je om meer dan 5 onderwerpen te kiezen waar je interesse in hebt. Zo kan Pinterest je gepersonaliseerde ideeën en inspiratie geven.
Wanneer jij je andere social media kanalen verbindt, dan weten je potentiële klanten op welke kanalen ze jouw bedrijf nog meer kunnen vinden.
Verander je profiel- en omslagfoto, en schrijf een pakkende bio.
Wanneer je profiel in orde is, dan is het tijd om te kijken naar een plan van aanpak om jouw business te laten groeien.
Een plan van aanpak is belangrijk voor structuur. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je volgers.
Het type content dat je post is natuurlijk anders voor ieder bedrijf. Je zult eerst moeten weten wie je doelgroep is, op basis van je doelgroep maak jij je content.
Het is belangrijk om na te denken over bij wat voor soort content jouw doelgroep het meest interactief is. Om hierachter te komen kun je een buyer persona maken, vervolgens kun je kijken op wat voor soort content jouw doelgroep hun pins zetten.
Nu je een idee hebt over wat je wilt gaan posten, is het belangrijk om jouw stijl te vinden. Jouw ontwerpen moeten jouw bedrijf representateren en het moet opvallen.
In het begin zal het moeilijk zijn om je stijl te vinden. Maar wanneer je een aantal pins hebt gemaakt, dan zul je zien op wat voor stijl jouw doelgroep het beste reageert.
Heel goed, je bent nu klaar om je eerste pin te publiceren! Maar hoe kan jij het meeste uit je pins halen? Vergeet niet om te reageren op de reacties van je volgers, dit helpt om te laten zien dat je actief bent én degene blijkt interesse te hebben in je producten of services.
TIP: middels een productfeed kun je pins ook automatiseren. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.
De bovenstaande tactieken zullen je bedrijf helpen laten groeien. Probeer je doelgroep te inspireren om jouw producten of services te gebruiken. Als je Pinterest goed inzet, dan zullen potentiële klanten je posts zien en vervolgens pinnen. Als ze geïnteresseerd zijn, dan zul je zien dat er meer traffic gegenereerd wordt en dat er aankopen gedaan worden.