Samen een project starten?
-- particles
  • Meer omzet dan in 2019

    Deze week publiceerde het CBS nieuwe omzetcijfers in de detailhandel. Na een duidelijke dip in maart en april, vond een duidelijke correctie plaats. Nu hoeven wij niemand uit te leggen wat ervoor gezorgd heeft dat winkeliers het enorm zwaar hebben gehad. Gelukkig zien we dat de winkelverkopen weer aantrekken, en dat er zelfs meer omzet is gegenereerd dan in dezelfde periode in 2019.

  • Winkel of webwinkel

    Hoewel zowel de winkel als webwinkel sinds mei boven het oude niveau uit zijn gestegen, is de grootste winnaar de ondernemer die zowel een winkel als webshop heeft. Bestaande klanten schakelden makkelijker over naar online verkoop, waardoor de bron van omzet eerder opschoof. Winkeliers zonder webshop hadden deze luxe niet, en hebben dan ook een bijzonder lastige periode achter de rug. Maart en april waren hierin het dieptepunt waarvan de nasleep tot op de dag van vandaag voelbaar is.

  • Horeca hard geraakt

    De horeca heeft een ongekend dieptepunt meegemaakt, en heeft hier nog steeds mee te kampen. In het eerste kwartaal van 2020 was er al 14% minder omzet dan in dezelfde periode in 2019. Het tweede kwartaal nam de omzet nog eens met zo’n 60% af ten opzichte van het eerste kwartaal. Fastfood restaurants hebben de kleinste daling meegemaakt met ‘slechts’ 24,7%. Dit is waarschijnlijk deels te danken aan bezorgservices die hun dienstverlening hebben doorgezet.

  • Online ziet een groei

    Ondernemers die een webshop als primaire verkooppunt hebben, hebben in vergelijking met 2019 zelfs een stijging gezien in maart (13,3%) en in april een groei van maar liefst 39,1%. Deze cijfers ondersteunen de conclusie die wij eerder trokken op basis van onze eigen campagnes. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van de winkel naar de webshop. Hoe dit zal uitpakken en hoe de uiteindelijke balans er uit zal gaan zien is moeilijk om in te schatten. De online groei is inmiddels enigszins gestagneerd, met een groei van 29,6% in juli ten opzichte van dezelfde maand in het jaar ervoor. Dit is echter nog steeds een verdubbeling van de stijging in online omzet ten opzichte van de jaren ervoor.

  • Wat wil de consument

    In recente krantenberichten lezen we dat de consument graag weer de deur uit gaat. Naar een winkel gaan brengt een gevoel met zich mee van ‘er even tussenuit zijn’. Dit betekent hopelijk dat de omzet in winkels weer genoeg aantrekt om de stadscentra zoals wij die kennen te behouden. De griezelige beelden van uitgestorven winkelstraten en lege terrassen hopen we niet meer terug te zien. Toch zal ongetwijfeld een aanzienlijk deel van de consumenten vaker online gaan bestellen. Hopelijk is dit echter uit vrije wil, en niet uit noodzaak omdat er een tweede lock-down plaatsvindt, of winkeliers het hoofd niet boven water kunnen houden.

  • De rest van het jaar

    We zullen de ontwikkelingen zoals altijd scherp in de gaten houden. Het is te vroeg, en te tumultueus om nu definitieve conclusies te trekken. Aanhoudende onzekerheid over een tweede golf, of wellicht wel een vaccin kunnen alles van de een op andere dag veranderen. Wij gaan er voor nu nog steeds vanuit dat online verkoop een van de meest belangrijke manieren van verkoop is en blijft.