fbpx
  • Home
  • Analytics verboden?
Samen een project starten?
  • Analytics verboden?

    Op 13 januari heeft de Oostenrijkse toezichthouder DSB geconstateerd dat Google Analytics in strijd is met de AVG. Dit zou betekenen dat Google Analytics zoals het nu werkt niet meer gebruikt mag worden binnen de Europese Unie. De reden dat de DSB besloten heeft dat Google Analytics in strijd is met de Europese AVG, is omdat Google Analytics haar data op servers die op verschillende locaties staan bewaart. Een deel van deze data servers staan in de Verenigde Staten, hierdoor zou de data volgens de DSB in te zien zijn voor Amerikaanse inlichtingendiensten.

    Wat betekent dit voor u?

    Als Google Analytics besluit haar data niet naar Europese servers te verplaatsen, zou dat betekent dat het gebruik van Google Analytics niet meer toegestaan wordt op websites die gehost worden binnen de Europese Unie. Dit heeft als gevolg dat u dan geen Google Analytics meer mag gebruiken om de statistieken van uw website in kaart te brengen. Mocht u dit toch doen, dan bent u de AVG wet aan het overtreden met alle gevolgen van dien.

    Welke alternatieven zijn er?

    Op korte termijn kunt u Google Analytics blijven gebruiken, de officiële uitspraak van AP moet namelijk nog komen. Dit zou wel betekenen dat u op een kort moment moet kunnen schakelen zodra AP wel met een officiële uitspraak komt.

    Naast Google Analytics zijn er gelukkig een aantal alternatieven die u zou kunnen gebruiken in plaats van Google Analytics. Deze alternatieven brengen net als Google Analytics de statistieken van uw webshop in kaart. Een aantal voorbeelden van deze alternatieven zijn Fathom Analytics, Clicky, Mixpanel, Gauges, Simple Analytics, Piwik, Woopra, Matomo, Heap, GoSquared, Hitsteps, Kissmetrics Statcounter en Plausible. Dit zijn uiteraard maar enkele voorbeelden, hiernaast zijn er nog talloze andere tools die ook inzicht bieden op de statistieken van uw webshop.

    Gebruik de beste tool voor u

    Er zijn dus genoeg alternatieven om te gebruiken, maar wat kunt u het beste doen? Wat u momenteel het beste kunt doen is nadenken over wat u precies wil meten en waarom u dit wil weten. Neem uw strategie hiervoor als leidende draad. Wil u weten hoe lang een bezoeker op de website is? Wil u weten hoe een gebruiker op uw website terecht is gekomen? Of wil u weten wat uw meest succesvolle product is? Op basis van wat u wilt meten kunt u een analyse tool gebruiken die meet wat u wilt weten.

    Limiteer uzelf niet tot een enkele tool

    Zodra u weet wat u wilt meten, is het belangrijk dat u de tool uitkiest die hierop aansluit. U hoeft uzelf hier niet enkel te limiteren tot een vervanger van Google Analytics. Door verschillende tools te combineren, is het mogelijk om de inzichten te krijgen waar u naar op zoek bent. Op deze manier kunt u beter sturen op conversies van uw online bezoekers. Hieronder een aantal voorbeelden.

    Pop-up

    U zou een pop-up kunnen ontwikkelen. Vervolgens kunt u meten hoe vaak deze pop-up getoond wordt en hoe vaak deze is ingevuld. Afhankelijk van wat u met deze pop-up vraagt kunnen er ook andere interessante gegevens verzameld worden. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van een e-mailadres. Door het vragen van een e-mailadres kunt u met een potentiële klant in contact komen.

    Social Media-analyses

    Ook voor het meten van social media zijn er genoeg tools aanwezig. Zo kunt u bijvoorbeeld meten via welke kanalen bezoekers op uw website terecht komen. Ook kunt u meten via welke posts dit gebeurd, waardoor u in kaart kunt brengen wat uw potentiële klanten interessant vinden of welke vragen zij hebben.

    Koppel een DMP

    Wat ook erg belangrijk is, is het koppelen van een data management platform met uw website. Een data management platform verzamelt alle data op een locatie en geeft u daarmee een enorme kans om deze data te gebruiken. Deze data kan u veel inzichten geven over uw bestaande en potentiële klanten. Een andere aanrader met een DMP is dat u deze ook koppelt met uw e-mail marketing platform, op deze manier kunt u zeer gericht communiceren met voor de potentiële klant relevante informatie.

    E-mail marketing

    Het merendeel van de email service providers bieden u de mogelijkheid om uw e-mails te analyseren. Op deze manier kunt u goed inzicht krijgen van uw belangrijke doelgroepen. Op deze manier kunt u zien waarop mensen klikken, wanneer mensen hun inbox checken en waar hun interesses liggen. Er zijn ook een aantal marketing platforms die inzicht bieden op de locatie van de lezers en welke webpagina’s zij bezoeken. Met het gebruik van deze informatie kunt u veel gerichter communiceren met uw gewenste doelgroep.

    Gebruik verschillende tools voor het beste resultaat

    Het gebruik van verschillende tools geeft u de mogelijkheid een aantal verschillende dingen te meten. Zo heeft elke tool zwakke en sterke punten, die u door het gebruik van meerdere tools kunt opvullen. Op deze manier heeft u de beste metingen, wat zal leiden tot een betere conversie. Zo heeft u door het gebruik van meerdere tools misschien zelfs betere inzichten dan u had met Google Analytics. Op deze manier zet u de potentiële dreigen van het verboden worden van Google Analytics om in een prachtige kans om beter gerichte metingen uit te voeren die perfect aansluiten bij wat u wilt meten.

  • Contact